بررسی نوسازی بافت های فرسوده شهر تهران محله شهید خوب بخت با تاکید بر مسئله امنیت در محله

دسته بندي : فنی و مهندسی » معماری
بررسی نوسازی بافت های فرسوده شهر تهران محله شهید خوب بخت با تاکید بر مسئله امنیت در محله بررسی نوسازی دارای 55 صفحه وبا فرمت ورد وقابل ویرایش


فهرست مطالب
مقدمه 2
فصل اول 1
طرح تحقیق 1
بيان مساله 3
اهداف تحقیق 5
پرسش های تحقیق 6
روش تحقیق 6
تعریف مفاهیم 7
جامعه مورد مطالعه 10
زمان انجام تحقیق و نحوه ورود به میدان تحقیق 10
کار در میدان تحقیق و جمع آوری اطلاعات و داده ها 13
پیشینه تحقیق 14
فصل دوم 18
محله شهید خوب بخت 18
محله شهيد خوب بخت منطقه15 شهر تهران 19
فصل سوم 24
ادبیات تحقیق 24
بافت فرسوده چیست؟ 25
طرح نوسازي بافت فرسوده چيست؟ 26
تاریخچه نوسازی بافت های فرسوده در جهان 27
تاریخچه نوسازی بافت های فرسوده در ایران 29
تاریخچه نوسازی بافت های فرسوده در شهر تهران 33
فصل چهارم 35
یافته های تحقیق 35
امنیت 36
دیدگاه اهالی محله خوب بخت در ارتباط با مسئله امنیت 37
نمودار درختی اعتیاد از نگاه اهالی محله خوب بخت 40
پسشنهادات برای گیرنیفتادن در دام اعتیاد 41
دلایل عدم مشارکت اهالی محل در طرح نوسازی از دیدگاه خود آنها 41
پیشنهادات 42
موانع و مشکلات اجراي طرح نوسازي در محله خوب بخت 43
نتیجه گیری 45
نتیجه گیری 46
فهرست منابع 49


مقدمه
تا قبل از جريان ناشي از انقلاب صنعتي، تغييرات جوامع شهري بسيار نامحسوس بوده و به تبع آن کالبد شهرها نيز با دگرگوني قابل توجهي مواجه نبود. همگام با تغييرات اقتصادي و اجتماعي و فرهنگي و فناوري هاي جديد، بافتهاي شهري با تغيير شکل و شالوده مواجه شد، چرا که شهر نيز همچون ساير پديده هاي مصنوع انسان ساخت در طول زمان دچار تغيير و تحول و رشد و توسعه مي گردد. اين توسعه فرآيندي پويا و مداوم است که در طي آن محدوده هاي فيزيکي شهر و فضاهاي کالبدي آن در جهات عمودي و افقي از حيث کميت، افزايش و از حيث کيفي، تغيير مي يابد. اگر اين روند سريع و بي برنامه باشد به ترکيب فيزيکي و مناسبي از فضاهاي شهري نخواهد انجاميد. در نتيجه سيستم هاي شهري با مشکلات بسياري مواجه خواهد شد. محله ها و بافتهاي يک شهر از امکانات و عوامل رشد مساوي در طول زمان برخوردار نبوده و نيستند. همين امر سبب بوجود آمدن تفاوتهاي آشکار در سيماي شهرها شده است. در حاليکه شهر توسعه يافته و پايدار شهري است که در حين رشد، توسعه و ايجاد فضاي جديد، ارتباط منطقي و منسجمي بين فضاهاي جديد و قديم برقرار نمايد و يکپارچگي و هويت شهر را حفظ کند. امروزه مهمترين مشکل در مورد رشد نا انديشيده شهرها فقدان نقشه و برنامه جامع اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي براي توسعه شهرهاست. ( حبيبي،1386، 15 )
در روند پويايي فيزيکي شهر سيماي ظاهري محله هاي جديد به شدت و سرعت تغيير يافته و بافت غير هندسي و ارگانيک قديمي به تدريج توسط بافت شبکه اي، خيابان هاي هندسي و سلسله مراتبي و تناسب عرصه و اعيان با ضوابط و ملاکهاي ويژه، جايگزين مي شوند.
گرچه بافت فرسوده در گذشته به مقتضاي زمان داراي عملکردهاي منطقي و سلسله مراتبي بوده، ولي امروزه از لحاظ ساختاري و عملکردي دچار کمبودهايي مي باشد و آنگونه که مي بايست پاسخگوي نيازهاي ساکنين نيست. هرچند موقعيت خاص اين مناطق در گذشته به خصوص شيوه زيست و معيشت، باعث شکل گيري چنين بافتهايي در شهرها شده، ولي امروزه با تغيير کارکردها و نگرشها لزوم رسيدگي به اين بافتها و ساماندهي آنها احساس مي شود.
بيان مساله
در شرايط عادي، نوسازي بافتهاي شهري فرآيندي است که در برابر تغييرات عملکردها و نيازهاي اجتماع توسط ساکنان انجام مي پذيرد. در واقع نوسازي فرآيندي است خود به خودي و تدريجي که در سطح شهر صورت مي گيرد، اما هنگامي که کارايي و کيفيت زندگي در يک محله شهري به دلايل مختلف کاهش يافته يا دچار فرسودگي مي شود و اين مساله مشمول زماني طولاني مي گردد، ساکنان ديگر تمايلي به نوسازي محل سکونت خود ندارند. در نتيجه به تدريج آن محدوده شهري از چرخه توسعه خارج مي شود. علاوه بر اين محلات فرسوده افرادي از اقشار کم درآمد و ضعيف را در خود جاي داده است که توان مالي نوسازي ابنيه خود را ( حتي با وجود انگيزه و تمايل ) نخواهند داشت. همچنين در اثر فرسودگي بافت و کاهش کيفيت زندگي، قيمت املاک و اراضي کاهش يافته و امکان تغيير محل زندگي و نقل مکان به محلي مناسب تر نيز براي ساکنين محله دور از دسترس خواهد بود.
بر اساس برآورد مسئولان وزارت مسکن و شهرسازی در بیش از 100 شهر ایران حدود 50 هزار هکتار بافت فرسوده¬ی شهری وجود دارد. تنها دولت قادر به تامین حدود 12/11 درصد از اعتبار نوسازی این بافت های فرسوده است و بقیه بایستی از طریق مشارکت شهروندان تامین شود. همچنین یکی از اهداف عمده ی دولت از نوسازی بافت های فرسوده شهری تامین مسکن است، دولت برای نوسازی 14 هزار هکتار بافت فرسوده، دو میلیون واحد ساختمانی در نظر گرفته است که برای این امر نیازمند 13 هزار میلیارد تومان اعتبار است.
بیان مختصر ارقام فوق الذکر نمایانگر اهمیت توجه به مساله ی بافت های شهری به لحاظ وسعت و گستردگی از یک طرف و ضرورت مشارکت شهروندان در فرآیند احیای آنها به دلیل توان مالی محدود دولت از طرف دیگر می باشد.
دسته بندی: فنی و مهندسی » معماری

تعداد مشاهده: 5917 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.zip

فرمت فایل اصلی: word

تعداد صفحات: 55

حجم فایل:567 کیلوبایت

 قیمت: 25,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل
  • محتوای فایل دانلودی: