مبانی نظری و پیشینه تحقیق راهبردهای شناختی تنظیم هیجان

دسته بندي : علوم انسانی » روانشناسی و علوم تربیتی

دانلود مبانی نظری و پیشینه تحقیق راهبردهای شناختی تنظیم هیجان در 24 صفحه در قالب word , قابل ویرایش ، آماده چاپ و پرینت جهت استفاده.

توضیحات کوتاه از متن:

توضیحات: فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)
همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه
توضیحات نظری کامل در مورد متغیر
پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه
رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب
منبع : انگلیسی وفارسی دارد (به شیوه APA)

راهبردهای شناختی تنظیم هیجان
هيجان نقش مهمي در جنبه هاي مختلف زندگي نظير سازگاري با تغييرات زندگي و رويدادهاي تنيدگي زا ايفا مي كند. اصولاً، هيجان را مي توان واكنش هاي زيست شناختي به موقعيت هايي دانست كه آن را يك فرصت مهم يا چالش برانگيز ارزيابي مي كنيم و اين واكنش هاي زيستي با پاسخي كه به آن رويدادهاي محيطي مي دهيم، همراه مي شوند (گرانفسکی و همکاران، 2001).
هر چند هيجان ها مبناي زيستي دارند، اما افراد قادرند بر شيوه هايي كه اين هيجان ها را ابراز مي-كنند، اثر بگذارند. اين توانايي كه نظم جويي هيجان ناميده مي شود، فرآيندهاي دروني و بیروني ای است كه مسئوليت كنترل، ارزيابي و تغيير واكنش هاي عاطفي فرد را در مسير تحقق يافتن اهداف بر عهده دارد (تامپسون، 1994، به نقل از مشهدی، میردورقی و حسنی، 1390).
بنابراين نظم جويي هيجان، يك اصل اساسي در شروع، ارزيابي و سازماندهي رفتار سازگارانه و هم چنين جلوگيري از هيجان هاي منفي و رفتارهاي ناسازگارانه محسوب مي شود (گرانفسکی و همکاران، 2001).

مدل های نظری و انواع راهبردهای تنظیم شناختی هیجان
در طی سال ها، مدل های نظری متفاوتی راهبردهای خاص متفاوتی را به عنوان راهبردهای سازگارانه یا راهبردهای ناسازگارانه در نظرگرفته اند (بیلینگ و موس ، 1981، فالکمن و لازاروس ، 1986، هر دو به نقل از آلداو و همکاران، 2010). به طور اولیه، رویکرد شناختی- رفتاری در آسیب شناسی روانی، دو راهبرد تنظیم شناختی هیجان (بازارزیابی و حل مسئله) را به عنوان راهبردهای سازگارانه در نظر گرفتند بازارزیابی شامل تفسیرها یا چشم اندازهای مثبت داشتن به موقعیت استرس-زا به عنوان شیوه ای برای کاهش دادن استرس در نظر گرفتند (گراس، 1988).
از طرف دیگر، مدل تاثیرگذار تنظیم هیجان گراس (1998) بازارزیابی را به عنوان راهبردی که منجر به پاسخ های هیجانی و فیزیکی مثبتی به محرک برانگیزاننده ی هیجان می شود، مدنظر قرار داد. هم چنین، پاسخ های حل مسئله تلاش های هشیارانه ای در جهت تغییر یک موقعیت استرس زا می باشد. حل مسئله اغلب به عنوان یک فعالیت هدفمند و خاص در حل یک مشکل در نظر گرفته می شود (شامل راه حل های بارش ذهنی و برنامه ریزی کردن برای یک فعالیت)، اگرچه پاسخ های حل مسئله به طور جهت دار و مستقیمی، هیجانات را تنظیم نمی کنند ولی می توانند تاثیر مفیدی بر هیجانات با تعدیل و حذف کردن استرسورها، داشته باشند. جهت گیری ضعیف حل مسئله پایین یا مهارت های ضعیف حل مسئله، فرض شده اند که به افسردگی و اضطراب سوءمصرف الکل و اختلالات خوردن منجر می شود و در مقابل، سرکوب و اجتناب، به عنوان پاسخ های ناسازگارانه به استرس های گوناگون، عوامل خطری برای رفتارهای ناسازگارانه (سوءمصرف مواد و اختلالات خوردن) می باشند (آلداو و همکاران، 2010).

راهبردهاي شناختي منفی تنظیم هيجان
سرزنش خود: خود را مسئول و مقصر دانستن در تجربيات تلخ. كسي كه در وقايع پيش آمده به سرزنش خود مي پردازد به اين معني است كه شخص به شدت گرفتار احساس گناه است. احساس گناه بالا ممكن است منجر به بيماري هاي رواني چون افسردگي باشد گفته مي شود سبك هاي اسنادي در سرزنش خود دخيل هستند و با افسردگي و ديگر بيماري هاي رواني نيز مرتبط مي باشند (گرانفسکی و همکاران، 2002). سرزنش خود در سطح رفتاري با بازده مثبت در عملكرد همراه مي-شود .
سرزنش ديگران: نحوه تفكري مبتني بر اينكه ديگران مسئول و مقصر اتفاق بدي كه براي شما رخ داده هستند. مطالعات نشان داده اند كه تمام نمونه هايي كه تجارب منفي دارند شخص ديگري را در اين رويداد مقصر مي دانند و به سرزنش او مي پردازند، چنانچه گفته مي شود كه سرزنش و مقصر دانستن ديگران با بهزيستي هيجاني ضعيف همراه مي باشد و در سطح عملكردي با مشكلات رفتاري همراه مي-شود.سرزنش خود و ديگران سبك هاي اسنادي هر فردي هستند، طرز تفكري دروني، باثبات و كلي بودن عليت تجارب و وقايع بخصوص وقايع منفي (گرانفسکی و همکاران، 2002).

فهرست مطالب:
راهبرد های شناختی تنظیم هیجان
مدل های نظری و انواع راهبردهای تنظیم شناختی هیجان
راهبردهاي شناختي تنظیم هيجان عبارت اند از:
راهبردهاي شناختي منفی تنظیم هيجان
راهبردهاي شناختي مثبت تنظیم هيجان
تنظیم هیجان و آسیب شناسی روانی
منابع
منابع انگلیسی
دسته بندی: علوم انسانی » روانشناسی و علوم تربیتی

تعداد مشاهده: 5549 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.zip

فرمت فایل اصلی: word

تعداد صفحات: 24

حجم فایل:84 کیلوبایت

 قیمت: 19,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل
  • محتوای فایل دانلودی: