پیشینه تحقیق ومبانی نظری عملکرد مالی ومدلهای آن

دسته بندي : علوم انسانی » اقتصاد

توضیحات: فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)
همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه
توضیحات نظری کامل در مورد متغیر
پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه
رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب
منبع :انگلیسی وفارسی دارد (به شیوه APA)
نوع فایل:WORD و قابل ویرایش با فرمت doc

بخش هایی از محتوای فایل پیشینه ومبانی نظری::

عملکرد مالی
فهرست مطالب
تشريح مفهوم عملكرد
مدیریت عملکرد در سطح سازمانی
رویکردهای سنجش عملکرد
اهداف ارزیابی عملکرد
سطوح ارزیابی عملکرد
مدل های ارزیابی عملکرد  سازمانی
ارزیابی عملکرد مالی
رویکردهای موجود پیرامون معیارهای عملکرد
مدل هاي ارزيابي عملكرد
واحدهای اندازه گيري عملكرد
دیدگاه های سنتی و نوین در ارزیابی عملکرد
ويژگي هاي نظام ارزيابي عملكرد كارآمد
شاخص های عملکرد
مفهوم عملكرد در بانك
مفهوم عملكرد در بیمه
جایگاه عملکردی صنعت بیمه طبق شاخص های جهانی
مدل های ارزیابی عملکرد در شرکت ها بیمه
پیشینه تحقیق


عملکرد مالی
2-10- تشريح مفهوم عملكرد
در این بخش پس از تشریح مفهوم و ابعاد عملکرد چند نمونه از مدل های سنجش عملکرد ارائه میشود و در خصوص چگونگی طراحی سیستم ارزیابی عملکرد صحبت خواهد شد و در نهایت هم به تعریف و تشریح و نحوه سنجش آن خواهیم پرداخت .
متغیّر وابسته در این پژوهش عملکرد مالی است. عملکرد مالی یکی از مهم ترین سازه هاي مورد بحث در پژوهش هاي مدیریتی است و بدون شک مهمترین معیار سنجش موفقیت در شرکت هاي تجاري به حساب می آید. ولی به طور کلی در خصوص این که متغیرها و شاخص هاي عملکرد مالی کدامند، هنوز توافق نظر کاملی در بین صاحب نظران وجود ندارد. ارزیابی عملکرد شرکت با استفاده از نسبت های مالی یک ابزار قدرتمند سنتی برای تصمیم گیرندگان، از جمله تحلیلگران کسب و کار ، بستانکاران، سرمایه گذاران، و مدیران مالی می باشد,2013,P.3970) (Delen et al. تعاريف متفاوتي از عملكرد شده است كه عبارتند از:
*عملکرد مالی یک شرکت منعکس کننده دستیابی به اهداف اقتصادی آن شرکت می باشد,2014,P.2) (Gerschewski & Xiao. .
*عملكرد به عنوان شاخصي است كه ميزان دستيابي يك شركت به اهداف خود را مورد سنجش قرار مي دهند et al ,2012,P.3) .( Wagner
*عملکرد را می توان  شاخصی برای اندازه گیری میزان دستیابی خوب و مــوثر یک اقدام به اهداف تعیین شده تعریف می شود  که می تواند بوسیله کارایی و اثر بخشی سازمان در دستیابی به اهداف ، برآورد شود. عملکرد سازمانی تابع عملکرد منابع انسانی و تعامل آنها با منابع و امکانات و تکنولوژی موجود در سازمان می باشد (Ho,2008 ) .
*عملکرد به چگونگی دستیابی سازمان به اهداف بازار و مالی اشاره دارد (Bahri,2013,P.609) .
*عملکرد نتایج قابل اندازه گیری، تصمیمات و اقدامات سازمانی است که نشان دهنده میزان موفّقیّت در دستاوردهای کسب شده  است  Tangen,2004 ,P730)).
*عملکرد حدی است که یک شرکت نسبت به رقیب خود دارای دستاورد برتری است (حسینی و شیخی،1391،ص43) .
* عملكرد عبارت است از دستيابي يا فراتر رفتن از اهداف سازماني و اجتماعي و انجام مسئوليت هايي كه برعهده افراد گذاشته شده است (خردمند و فتاح ناظم،1389،ص165).
* عملکرد به چگونگی انجام وظایف ، فعالیت ها و نتایج حاصله از آنها اطلاق میشود (عالم تبریز و همکاران،1388) .
در ابتدا در دهه هشتاد ميلادي هدف مديريت عملكرد افزايش بهره وري سازماني قلمداد مي شد . تلفيق هدف هاي فرد و سازمان نقطه تأكيد مديران بود و تلاش مي شد كه از اين طريق اثربخشي بالائي حاصل شو د بر اساس نظر اگيونيس   اهداف اساسي سيستم مديريت عملكرد را مي توان به اهداف استراتژيك؛
 اجرايي؛ ارتباطي؛ توسعه اي؛ تعميرات و نگهداري سازماني و اهداف مستند سازي دسته بندي نمود
(نورالسنا و همکاران، 1391،ص3) .
2-11- مدیریت عملکرد در سطح سازمانی
مدیریت عملکرد، عبارت است از ایجاد نظامی برای به کارگیری اطلاعات مربوط به اندازه گیری عملکرد سازمان، از طریق به كارگيري نتايج ارزيابي عملكرد در تعیین اهداف، تخصیص منابع و آگاهی دادن به مدیران برای حفظ یا تغییر خط مشی فعلی به منظور دستیابی به اهداف.
سيستم مديريت عملكرد، سيستمي است كه طر حریزی عملکرد و تدوین برنامه ها، اجرای برنامه های تدوین شده، انجام ارزیابی با کمک نظام های ارزیابی و در نهایت بهسازی عملکرد از طریق انجام اقدامات اصلاحی بر اساس بازخوردهای دریافتی در مرحله ارزیابی عملکرد را تبيين مي كند.  هدف نهايي سيستم مديريت عملكرد، تحقق عملكرد مورد انتظار از سازمان و بهبود مستمر است (طهرابند و همکاران،1388،ص5) .

-12-رویکردهای سنجش عملکرد
از مهمترین اهداف بنگاه های اقتصادی، کسب سود در کوتاه مدت و افزایش ثروت اقتصادی مالکان در بلندمدت است. این مهم با اتخاذ تصمیمات منطقی در فرآیند سرمایه گذاری امکان پذیر می شود. اتخاذ تصمیمات منطقی رابطه ی مستقیمی با ارزیابی عملکرد بنگاه های اقتصادی دارد و ارزیابی عملکرد بنگاه های اقتصادی نیز نیازمند شناخت معیارها و شاخص ها است که در دو مجموعه شاخص های مالی و غیر مالی طبقه بندی میشود. اندیشمندان مدیریت، معیارهای عملکرد را در ابعاد مختلف طبقه بندی نموده اند که از جمله ی آن ها می توان به نظریه ی وستن و کاپلند اشاره کرد. وی ابعاد عملکرد را در شش بعد مهم شامل
 رقابت، عملکرد مالی، کیفیت خدمات، انعطاف پذیری، نوآوری و نحوه استفاده از خدمات طبقه بندی کرد
(رهنمای رودپشتی ، 91 ) .
اندازه گیری عملکرد به عنوان فرایند تعیین میزان اثر بخشی و کارایی اقدامات گذشته  (P802،2012 ،cho et al) و به عنوان یکی از ضروري تري زیرمجموعه هاي وظیفه کنترل – یکی از چهار عنـصر دانـش سـازمان و مدیریت- در سازمان هاست که به اندازه گیري و سنجش وضع موجود می پردازد تا بتوان از آن به عنوان مبنایی جهت تصمیم گیري در مورد ادامه، تعدیل و یا جلوگیري از کاري که در حال انجام است استفاده نمود . سیستم هاي ارزیابی عملکرد سازمان ها، یک مکانیزم مهم کنترل در راستاي خط مشی ها و سیاست هاي کلی سازمان بوده و اطلاعات مهم و حیاتی را در خصوص میـزان تناسب و سازگاري عملکرد واحدها با برنامه ها، در اختیار مدیران قرار می دهند . البته وقوع این امر در گرو آن است که نظـام ارزیابی عملکرد از جامعیت کافی برخوردار باشد تا نتایج آن قابل استفاده بوده و تمام جوانب فعالیت ها را مدنظر قرار دهد
(متان و همکاران،1390،ص2).
درگذشته موفقيت سازمان ها تنها بر اساس سنجه هاي مالي ارزيابي ميشود اما با افزايش رقابت در بازار، بايد علاوه بر سنجه هاي مالي ساير جنبه هاي عملكرد سازمان نيز مدنظر قرار مي گرفتند، از اين رو با توجه به اهميت اندازه گيري عملكرد براي سازمان ها،درسنجش عملكرد يك سازمان بايدعلاوه برابعاد مالي به ابعاد غيرمالي نيز پرداخته شود. به اين منظور چارچوب ها و مدل هاي مختلفي براي سنجش عملكرد مطرح شدهاند كه مدل هاي جايزه كيفيت اروپايي و جايزه مالكوم بالدريچ و چارچو ب هايي از قبيل هرم عملكرد و كارت امتيازي متوازن از اين جمله اند (دانشفرد و همکاران،1389،ص58).
بطور کلی معیارهای مالی سنجش عملکرد به دلیل برخورداری از ویژگی هایی نظیر کمی و عینی  بودن، نسبت به معیارهای غیر مالی ارجحیت دارند، اصولا معیارهای مالی را که تاکنون در رابطه با ارزیابی عملکرد مطرح شده است، می توان به دو دسته ی مدل های حسابداری و اقتصادی طبقه بندی کرد. در مدل های حسابداری، عملکرد شرکت با توجه به داده های حسابداری ارزیابی میشود. برخی از مهمترین این معیارها شامل سود 5، سود هر سهم ، جریان های نقدی آزاد ، نرخ بازده دارایی ها  و نرخ بازده حقوق صاحبان سهام می باشند. در مدل های اقتصادی، عملکرد شرکت با توجه به قدرت کسب سود دارایی های موجود و سرمایه گذاری های بالقوه آن و با عنایت به نرخ بازده و نرخ هزینه ی سرمایه ارزیابی می گردد. مهمترین معیارهایی که در زمینه ارزیابی عملکرد با استفاده از معیارهای اقتصادی وجود دارندعبارتند از ارزش افزوده بازار  و ارزش افزوده اقتصادی (مرادی و غفوری فرد،1391،ص3)


دسته بندی: علوم انسانی » اقتصاد

تعداد مشاهده: 5483 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.zip

فرمت فایل اصلی: docx

تعداد صفحات: 48

حجم فایل:253 کیلوبایت

 قیمت: 15,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل
  • محتوای فایل دانلودی: